Mixing technologie is voor Jongia in Leeuwarden een kwestie van data-analyse, kennis van procestechnologie en het bedenken en maken van het perfecte roerwerk voor de industrie. Toegevoegde waarde leveren voor de klant, denken in besparing en investeringsrendement.

Hoe bereik je het optimum?

Jongia is vooraanstaand producent van hoogwaardige industriële mixers voor tal van sectoren. Jongia mixers tref je aan in de productie van voedingsmiddelen, zuivel, dranken, (petro)chemie, in de bio-economie en persoonlijke verzorging. Wereldwijd, want zo’n 60 procent van de mixers uit Leeuwarden gaat de wereld over. Voor fabrieken van Friesland Campina bijvoorbeeld, maar ook voor de Magnum-ijsjes. „Onze uitdaging is het altijd beter te maken. Daarom kijken we in toenemende mate naar de proceskant. Wat wil de klant? Laten we elkaars probleem definiëren en helpen oplossen. Hoe kunnen wij zorgen voor kostenbesparing, voor minder energieverbruik, voor een beter product? Met sensortechniek in onze mixers leren we data in productieprocessen te verzamelen en te analyseren. Inzicht in opbrengst, kwaliteit, kosten en energieverbruik, dat is onze toegevoegde waarde. Kennis is key om de beste mixers van de wereld te leveren. Het draait uiteindelijk om de maximale prestatie bij een minimale powerinput”, zegt algemeen directeur Johan Postma.

In het Jongia Testcentre krijgen klanten inzicht in de Jongia mixing technology. „Meten is weten, want mixen is de sleutel in een complex proces. Veel gebeurt op basis van ervaring, aannames en persoonlijk inzicht. Door dat te combineren met onze inzichten en ontdekkingen leren we processen te verbeteren. We testen met sensortechnologie in mixers om referentiekaders te krijgen over waarom een mixer doet wat hij doet en hoe het beter kan: naar viscositeit, homogeniteit, hygieniteit van roerwerken, onderhoud aan mixer en tank. Is en win win voor alle partijen , de klant zijn proces functioneert beter en kan een mixer misschien een dunnere as hebben dan altijd werd aangenomen op basis van ervaring, kan de tankwand dunner, hoeveel vermogen heb je nodig om het optimum te bereiken?”

1 miljoen liter sap

„We hebben ontdekt dat je voor een biovergisteropstelling ook in een rechthoekige tank de massa prima kunt mixen in plaats van in een ronde tank, zoals de standaard is. Daardoor kan de tank veel goedkoper geproduceerd en wordt de businesscase een hele andere. We maken inzichtelijk waarom een roerwerk dat al vijftien jaar prima functioneert in de Frisia zoutfabriek, juist zo goed is. We krijgen inzicht in de verhouding tussen vloeistof, roersnelheid, vorm van roerbladen en applicaties in de tankvorm, we maken inzichtelijk wat er in een tank gebeurt met vloeistof of vaste stof en in welke volgorde, welke factoren invloed hebben op een drijflaag. Zo hebben we een magneetkop op een roerwerk ontwikkeld in volledig dichte behuizing om te zorgen dat een miljoen liter jus d’orange perfect gemixt kan worden zonder weglekken van vloeistof en optimale reinigbaarheid van de roerbladen. Zo experimenteren we nu ook met 3d- ontwerpen en geprinte roerwerkbladen in plaats van rvs, we ontdekken met welke applicaties en applicatievormen in een tank we een nog betere mix en kwaliteit vloeistof je kunt krijgen”, voegt sales director Tom Pruymboom toe.

Johan Postma: „De Friese maakindustrie vormt een sterke keten die door steeds meer opdrachtgevers wereldwijd ontdekt wordt. Hoogwaardige kennis en ambacht, korte lijnen en goede samenwerking met verschillende partners in de regio, maakt dat Jongia adequaat en goed kan inspelen op klantvragen. De betrouwbaarheid en leveringszekerheid van materialen, onderdelen en halffabricaten is voor ons essentieel. We houden er van uitgedaagd te worden om processen te verbeteren of te ontdekken wat mogelijk is, zeker als het onmogelijk lijkt. Door investering in eigen research en ontwikkeling en samenwerking met kennisinstellingen krijgen we niet alleen veel meer inzicht, maar ontdekken we ook mogelijkheden voor nieuwe markten. In de bio-economie, in de food, chemie, in nieuwe markten zoals eiwitproductie door larven. Maar ook om oude technieken zoals het inmaken van groenten, te optimaliseren.”

‘Bedenken en maken wat de klant niet voor mogelijk houdt’

Investeren in kennis en kunde

Johan Postma: „We onderzoeken en ontdekken uitdagingen en maken het mogelijk voor opdrachtgevers om op te schalen van laboratorium naar productieniveau. Onze kracht is om alle bepalende factoren in processen inzichtelijk te maken. Daarom zijn we ook altijd op zoek naar goede mensen met proceskennis, die mogen ons altijd bellen. De service die Jongia met haar partners biedt aan de procesindustrie, aan eindklanten, aan tankbouwers, aan ontwerpers en bouwers van fabrieken neemt steeds verder toe. Het is de combinatie van een hele goede regionale supply chain, multidisciplinair onderzoek, technologische mogelijkheden en uitmuntend vakmanschap. Hoe meer we investeren in elkaars kennis en kunde, hoe beter we worden in proceskennis om wereldwijd klanten te helpen hun probleem op te lossen door een beter roerwerk. Want dat is waar het bij Jongia altijd om gaat: het verkopen, maken en leveren van het perfecte roerwerk.”

Leeuwarder Courant 15 april 2021