Geschreven door: Irene Overduin (Leeuwarder Courant)

LEEUWARDEN – Bijna niets blijft zoals het was bij Jongia Mixing Technology in Leeuwarden. Maken is goed, inspireren is beter, is het nieuwe motto van de roerwerkenfabriek.

Alles gaat over de kop bij Jongia. Het fabrieksgedeelte krijgt er binnenkort 1500 vierkante meter bij en groeit zo met ongeveer 40 procent. Op de eerste verdieping is de verbouwing van het kantoorgedeelte al in volle gang.

Alle hokjes zijn gesloopt, er komt één grote zaal. ,,Mensen mailden elkaar. Ze moeten met elkaar práten’’, zegt directeur Johan Postma over het kantoorpersoneel. Zelf krijgt hij er ook een bureau. Bij een Elfstedentocht zitten de engineers, de klantenservice, de salesmensen en de administrateurs straks eersterangs: 50 meter verderop stappen de rijders de bevroren Zwette op.

Jongia (50 medewerkers) is tachtig jaar oud en maakt industriële roerwerken. De roerders met vaak meterslange assen mixen overal ter wereld alles wat er te mixen valt. Margarine, chocolade, mest, verf, zout, papierpulp, bitumen, bio-ethanol, tandpasta, lotions. Het is slechts een greep.

,,We hadden nog twintig jaar op dezelfde weg kunnen doorgaan, maar op den duur verlies je het’’, zegt Postma. Hij overtuigde de aandeelhouders dat het bedrijf tot veel meer in staat is, en kreeg het fiat voor een miljoeneninvestering.

Alles nieuw

Alles is opnieuw doorgedacht, alsof er geen oude fabriek was. Werkprocessen, looplijnen, integratie van arboregels, ,,de hele flow, de hele logistiek, het wordt allemaal veel efficienter.’’ Er komen nieuwe machines, drie nieuwe putten en torens waarin de roerwerken getest worden, een inpandig laad- en losstation, meer opslagruimte, en eindelijk ook een showroom.

,,De vorige directeuren hebben geschoffeld, ik ga het bedrijf laten groeien en bloeien’’, zegt Postma. Hij nam vier jaar geleden de leiding over en vond op de planken werktekeningen voor de prachtigste apparaten. Nooit iets mee gedaan. H. de Jonge, de joodse grondlegger die in 1937 uit Duitsland vluchtte, was een topontwerper, memoreert Postma. Keerzijde was een matig ontwikkeld gevoel voor marketing en sales. ,,Bij Jongia was het altijd: ‘it is bêst genôch. Ze maakten meer voor dezelfde klanten.’’

Meedenken met de klant over mogelijkheden

In de nieuwe opzet wil Postma veel eerder dan voorheen aan tafel zitten bij klanten, meedenken over oplossingen, dwarsverbanden leggen met andere disciplines. ,,We maken de omslag van productgeoriënteerd naar procesgeoriënteerd. We zetten in op advisering en op innovatie.’’ En natuurlijk komt daar maakwerk achter weg.

Hoe hoger in de keten, hoe beter de verdiensten. Postma. die een internationaal verleden heeft bij technologieconcern Mitsubishi: ,,Het is interessanter. Je kunt veel creatiever zijn. Inspireren, risico’s nemen. Dat is wat ik wil.’’ Waarna hij vertelt over een bedrijf dat insecten wil roeren. En hoe leuk het dan is dat Jongia een oplossing kan aandragen die in een ander land al eens voor een heel andere toepassing is bedacht, voor een biovergister bijvoorbeeld.

Alles nieuw

Enthousiast: ,,Volgende week staan we op de beurs met ons nieuwe magneetaangedreven roerwerk. We bouwen een doorzichtig bassin en gooien er feestsnippers in, zodat je precies kan zien hoe de stromingen gaan. Of het lukt, weten we niet, maar we gaan het gewoon doen.’’ De crux van het nieuwe roerwerk? Het is gegarandeerd 100 procent vrij van bacteriën, en daarmee een potentiële in de ultrahygiënische voedingssector.

De nieuwe werkwijze zal in twee jaar tijd 30 procent meer omzet brengen, verwacht de directeur. Ook al omdat ‘Leeuwarden’ meer gaat doen voor haar Duitse partnerbedrijven Heinkel, Comber en Bolz. Het kwartet stuurt bovendien nieuwe agenten Azië in en richt er een assemblagefabriek op waarvan Jongia toeleverancier wordt. Als de plannen aanslaan, denkt Postma tien extra werknemers nodig te hebben.

Jongia’s Magitator

Bekijk de 3-D animatievideo van Jongia’s laatste innovatie, het magneetroerwerk de Magitator.